Πέμπτη, Δεκεμβρίου 23, 2010

Τσεκούρι στα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

 Σήμερα έχουν κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένοι οι εθνικοί μας εργολάβοι - παραχωρησιούχοι των εθνικών οδών καθώς και τα ΚΤΕΛ. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στα πλαίσια της εξυγιανσής (!) της, προβαίνει σε καταργήσεις γραμμών, τις οποίες ονομάζει "προσωρινή αναστολή - διακοπή κυκλοφορίας". Επίσης, ανακοινώθηκε σημαντική αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στις γραμμές που παραμένουν σε λειτουργία. Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης μπορείτε να το δείτε εδώ.

Οι γραμμές στις οποίες αναστέλλεται η κυκλοφορία είναι οι εξής:
  • Αθήνα– Αλεξανδρούπολη – Αθήνα
  •  Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Θεσσαλονίκη
  •  Λάρισα – Καλαμπάκα – Λάρισα
  •  Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα – Πάτρα
  •  Καλαμάτα – Μεσσήνη – ΤΕΙ – Καλαμάτα
  •  Κόρινθος – Τρίπολη – Ναύπλιο – Κόρινθος
  •  Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Θεσσαλονίκη
  •  Θεσσαλονίκη – Σόφια – Βουκουρέστι – Θεσσαλονίκη
  •  Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη – Θεσσαλονίκη
Μέσα στις γραμμές αυτές βρίσκονται και εκείνες οι οποίες ανακατασκευάστηκαν πλήρως τα τελευταία χρόνια με μεγάλο κόστος και συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή ένωση: το σύνολο του εσωτερικού δικτύου της Πελοποννήσου (Κόρινθος - Άργος - Ναύπλιο - Τρίπολη - Καλαμάτα), το δίκτυο στην περιοχή του Έβρου καθώς και το σύνολο των γραμμών στη δυτική Μακεδονία (Θεσσαλονίκη - Έδεσσα - Φλώρινα και Κοζάνη). Από το παραπάνω προκύπτει ότι τα τελευταία χρόνια ο ΟΣΕ δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένας οργανισμός ο οποίος απλώς μοίραζε χρήματα στους εργολάβους για έργα που δεν είχε κανένα σχέδιο για το πως να τα αξιοποιήσει.

Οι δραματικές αυτές περικοπές γίνονται επί των ημερών της "σοσιαλιστικής" διακυβέρνησης που πριν από ένα χρόνο ευαγγελίζονταν την "πράσινη ανάπτυξη". Στην πράξη όμως τα πράγματα αποδείχθηκαν πολύ διαφορετικά και το πλέον ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο απαξιώνεται συνειδητά. Γραμμές που με τεράστιο κόστος ανακαινίστηκαν θα αφεθούν να χορταριάσουν ή να γίνουν βορά των κλεφτών μετάλλων οι οποίοι οργιάζουν στο δίκτυο του ΟΣΕ. Όλες οι αμαξοστοιχίες μετρικού εύρους, πολλές από τις οποίες αγοράστηκαν (επίσης με τεράστιο κόστος) τα τελευταία χρόνια θα αφεθούν να σαπίσουν στα αμαξοστάσια -κι αυτές "προσωρινά" υποθέτω- και να γίνουν καμβάς για τους γκραφιτάδες.

Μέσα στην ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαβάζει κανείς τα εξής:

Τέλος, όλα τα προσωρινά καταργηθέντα δρομολόγια θα αξιολογηθούν συστηματικά και θα μελετηθούν δράσεις που θα μετατρέψουν τις γραμμές από ζημιογόνες σε βιώσιμές ή θα βρεθούν συμπληρωματικοί πόροι προκειμένου να ενταχθούν και πάλι στο δίκτυο. Τέτοιες δράσεις θα περιλαμβάνουν την ανάπτυξη θεματικών τρένων προσανατολισμένων σε στοχευόμενες ομάδες επιβατών (π.χ. σχολικές εκδρομές σε Ναύπλιο και Φλώρινα) όπως και τουριστικές διαδρομές σε Θρησκευτικούς και Πολιτιστικούς προορισμούς. Πόροι θα αναζητηθούν επίσης από Δήμους, Περιφέρειες και μεγάλες βιομηχανίες που λειτουργούν στις περιοχές με τα καταργηθέντα δρομολόγια.

Ποιοί δήμοι και ποιές περιφέρειες θα δώσουν χρήματα για το σιδηρόδρομο; Πέρα από το ότι τα οικονομικά τους δεν τους το επιτρέπουν, σε πολλές περιπτώσεις υιοθετούν αντισιδηροδρομικές θέσεις ζητώντας απομάκρυνση σταθμών και γραμμών από τις πόλεις (βλ Λουτράκι, Διακοπτό) ή ζητούν παράλογες υπογειοποιήσεις (βλ. Λάρισα, Αθήνα). Στο Ναύπλιο, που κάθε σαββατοκύριακο στενάζει κάτω από τις ρόδες των ΙΧ των Αθηναίων και μη, επιφυλάσσεται σιδηρόδρομος μόνο για "σχολικές εκδρομές". Στη Φλώρινα, που το χειμώνα μόνο με το τρένο μπορεί να φτάσει κανείς με ασφάλεια, επιφυλάσσεται σιδηρόδρομος τύπου "τουριστικού τρένου για πολιτιστικούς και θρησκευτικούς προορισμούς". Γραμμές που σε οποιαδήποτε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα θα λειτουργούσαν με επιδότηση ως μοχλός ανάπτυξης για τις περιοχές που εξυπηρετούν, οδηγούνται στην απαξίωση λίγο μετά την ολοκλήρωση της ανακατασκευής τους προς μεγάλη χαρά του "οδικού λόμπυ".

Στην ανακοίνωση διαβάζει κανείς και το ακόλουθο:

Προτείνονται οι ακόλουθες λεωφορειακές γραμμές (ανάλογα με τη ζήτηση):
  •  Αθήνα – Κόρινθος (ανταπόκριση με Προαστιακό)-Τρίπολη - Καλαμάτα – Αθήνα (χωρίς άλλες ενδιάμεσες σταθμεύσεις)
  •  Πλατύ – Γιαννιτσά – Αλεξάνδρεια-Πλατύ (ανταπόκριση με IC και IC Express)
  •  Καλαμπάκα – Γρεβενά – Ιωάννινα – Καλαμπάκα (με ανταπόκριση στην Καλαμπάκα)
  •  Λαμία – Καρπενήσι – Λαμία (με ανταπόκριση σε όλα τα τρένα του Λιανοκλαδίου)
 Τι ζήτηση να έχει μια υπηρεσία όταν δεν προβάλλεται και δε διαφημίζεται; Ξέρουν στον ΟΣΕ από τέτοιες υπηρεσίες. Ολόκληρη γραμμή άνοιξε πριν ένα χρόνο (Κόρινθος - Άργος - Ναύπλιο - Τρίπολη) και πέρασε στα ψιλά. Και για όσους υποψιασμένους την πληροφορήθηκαν, ο ΟΣΕ βρήκε τον τρόπο να τους κάνει να μη την ξαναχρησιμοποιήσουν: μετεπιβίβαση στην Κόρινθο στον προαστιακό και σαρδελοποίηση σε τρένα τα οποία έρχονταν ήδη υπερπλήρη από το Κιάτο.

Τα μόνα θετικά στοιχεία της ανακοίνωσης είναι η δυνατότητα ηλεκτρονικής κράτησης καθώς και η πρόθεση του ΟΣΕ να δρομολογήσει λεωφορεία σε γραμμές τροφοδοτικές του σιδηρόδρομου, αν και πολύ αμφιβάλλω αν τα ΚΤΕΛ θα αφήσουν τον ΟΣΕ να εκτελεί οδικές συγκοινωνίες όπου κρίνει αναγκαίο. Όσες φορές το επιχείρησε αναγκάστηκε να τις αποσύρει μετά από καταγγελίες των ΚΤΕΛ, όπως η υπηρεσία Κόρινθος - Καλαμάτα μέσω της νέας εθνικής οδού ενώ εκκρεμεί καταγγελία για τη σύνδεση Ρίο - Πανεπιστήμιο.

Το παρακάτω βίντεο (κάντε κλικ στην εικόνα) είναι ένα επεισόδιο της εκπομπής "ισορροπώντας στις ράγες" αφιερωμένο στο δίκτυο της Πελοποννήσου. Να ζήσουμε να το θυμόμαστε...

Δεν υπάρχουν σχόλια: